1. Sydney

Sydney

Airbus 380 - verdens største passagerfly - stod klar til os i Københavns Lufthavn torsdag den 2. februar 2017. Den store tur til Sydney og New Zealand skulle tage sin begyndelse. Lad det være sagt med det samme. Flyet var ualmindeligt behageligt at flyve med. Det var næsten lydløst og mod forventning landede og lettede det efter kort tids kørsel på landingsbanen. Forplejningen var helt i top på Emirates. Eneste klagepunkt var egentlig, at alle de fly, vi fløj med, var forsinkede. I Dubai var der p.g.a. forsinkelse så kort tid til at skifte i, at vi ikke fik vores bagage med. Det skulle hæmme os det første døgn i Sydney. Efter først 7 timer til Dubai og dernæst 13,5 timer til Sydney var vi godt møre, da vi landede fredag aften. Vi tog en taxa ind til vores hotel - Mariners Court - centralt i byen. Der var hedebølge i Sydney - 38 grader - så det blev et par varme dage i byen.

Fra hotellet kunne vi gå gennem botanisk have og hen til operahuset. Det første, vi stødte på var Sydney Wharfs (øv.th og ned..), som er et dokområde ombygget til lejligheder og restauranter. Meget flotte bygninger. Ned. tv. ses i baggrunden botanisk have, som starter lige efter dokområdet.

Sydney Opera House

Operahuset i Sydney er om noget det ikon, der linker til denne by. Der findes mange andre dejlige og spændende steder - bl.a. hele bugten - men det ER operahuset, der er det store trækplaster.

Operahuset er tegnet af den danske arkitekt Jørn Utzon i 1957. Efter en international arkitektkonkurrence i 1957 blev byggeriet påbegyndt i 1959, men på grund af uoverensstemmelser med myndighederne forlod Jørn Utzon projektet i 1966. Ved bruddet var bygningens ydre, ikke mindst de karakteristiske skaller, kommet på plads, hvorefter interiørerne og resten af bygningskomplekset blev udført af australske arkitekter, der ikke fulgte Utzons intentioner. I 1999 genoptog Jørn Utzon samarbejdet, og sammen med sin søn, arkitekt Jan Utzon, og den australske arkitekt Richard Johnson forestod han herefter indretningen af flere rum, bl.a. The Utzon Room.

Jørn Utzon så aldrig sit mesterværk færdigbygget.

Operahuset i Sydney har omtrent 100 rum, inklusive en koncertsal med 2.679 siddepladser. Der er også en operascene med 1.507 siddepladser og 3 mindre teatersale med plads til ca. 450 personer pr. sal.

Taget består af 1.056.000 hvid-glaserede fliser importeret fra Sverige.

Operahuset ligger på den mest eftertragtede placering i Sydney - Bennelong Point - og blev åbnet officielt af Dronning Elizabeth II, i hendes egenskab af Dronning til Australien, den 20. oktober 1973.

Operahuset i Sydney er et mesterværk næsten uden sidestykke. Huset er optaget på UNESCO's verdensliste over kulturarv.

Når man første gang kommer gående igennem botanisk have, ser huset ikke særlig stort ud sammenlignet med "Harbour Bridge" i baggrunden, men når man kommer tættere på, så viser huset sin pragt. Ned. tv. huset set fra botanisk have, og ned. th. udsigten til den anden side af havnen overfor operahuset. Øv. tv ses et kæmpe krydstogtskib, som ligger ved kaj ved Circular Quay, som er Sydneys mest centrale havneområde

Sidst på formiddagen var vi på en "back-stage tour" i Operahuset. Øv.tv. går vi gennem botanisk have med udsigten til centrum øverst.

Operahuset i Sydney set fra botanisk have og nederst tættere på. Guiden på operahus-turen var ikke så god igen, men vi fik da en del informationer om huset. Spændende var det også at se den store koncertsal, hvor der er plads til over 2.500 mennesker. Den var vældig imponerende.

Billeder fra den guidede tur i operahuset. Det er et fantastisk bygningsværk. Om aftenen havde vi bestilt plads i operaens bedste restaurant - Bennelong - som ligger "under et af sejlene". Det var en stor oplevelse med rigtig dejlig mad og vin. Efter middagen begav vi os de få skridt ind til selve operahuset, hvor vi overværede operaen "Krol Roger" - en opera af den polske komponist Karol Szymanowski. Operaen hedder på engelsk "King Roger", og blev som i Covent Garden i London sat op af den danske instruktør Kasper Holten.

Tæt på operahuset ligger Cirqular Quay, hvor de fleste færger rundt i Sydney Havn udgår fra (tv.)

Det var hyggeligt at sidde på en cafe der og kigge på det pulserende liv i Sydney.

Ned. tv. Sct. Marys Cathedral og ned. th. et smukt kig udover havnen under Harbour Bridge. Det er i øvrigt muligt at gå oppe på bærerwirerne hen over broen.

Søndagen gik med at se de største attraktioner i Sydney. Først gik turen ud til det rigtig hyggelige Cookie Bay Wharf, som er kombination af den gamle "wharf" og moderne højhusbyggeri. Nederst ser vi "Harbour Bridge" fra en lidt anden vinkel. Som skrevet gik der altså mennesker helt oppe øverst på broen, hvor udsigten må være fantastisk. Ned. går vi under broen og fotograferer undersiden af den imponerende stålkonstruktion. Broen åbnede i 1932, og er inspireret af Hell Gate Bridge i New York City.

Når man kommer fra "The Rocks" kvarteret ser man Circular Quay fra den anden side, og et af de helt store krydstogtskibe var opankret her. Operahuset tager sig også rigtig flot ud fra "The Rock´s" siden. Restaurant Bellelong ligger i det yderste lille sejl til højre.

Ned. tv. et kig ned ad McElhone Street, hvor vores hotel lå. I bunden af vejen kommer man til Sydney Wharfs (Se øverst). Ned. th. er vi i gang med morgenmaden på hotellet. Her måtte vi slås lidt med de meget frække fugle af arten "Common Myna", som tog for sig af retterne, hvis vi ikke passede på.

Manly Beach

2 dage i en by som Sydney er naturligvis ikke tilstrækkeligt til at yde byen retfærdighed,  så man må prioritere stærkt. Da det var hedebølge med 38 grader om dagen, så prioriterede vi at tage en færge fra Circular Quay til Manly Beach, som er en af Sydneys mange, mange dejlige steder at slappe af. Sydney ligger jo dybt inde i en bugt, og der er vand overalt. Sejlturen var foruden svalende også smuk. Vi fik set en del af Sydney fra vandet og på vej til Manly Beach så vi smukke og ikke mindst godt beliggende huse og vi så ligeledes adskillige sejladser, som var i gang i bugten. Ned. th. selve Manly Beach, som egentlig er en meget lille strand.

Vores korte smuttur til Sydney var ved at være slut, og det egentlige mål for rejsen - New Zealand - ventede forude. Mandag morgen tidlig rejste vi fra Sydney til Auckland.