2. Auckland og Waitomo

Auckland og Waitomo

Endnu engang stod Airbus A380 klar til os i Sydneys Lufthavn om morgenen den 7. februar. Nu gik turen de godt 3 timer til Auckland og dermed var New Zealand nået. På samme gade, som vores hotel lå - på Fernell Street - lå et af Aucklands ikoner - Skytower (øv.tv.) Det er 328 meter højt.

Vi tog med en såkaldt hop-on hop-off bus rundt i byen. Et af de første steder, vi gjorde holdt var Bastion Point (øv.th). Ned. tv. er vi nået ud til Auckland Museum, som er en meget moderne og storslået bygning. Tæt på Auckland Museum ligger Auckland Winter Gardens (ned. th.) - et dejligt orangeri med flotte blomster.

Mount Eden

Auckland er klart den største by i New Zealand. Her bor ca. 1,5 mill indbyggere. Byen er meget stor arealmæssigt, da langt de fleste indbyggere bor i parcelhuse. Auckland er trafikknudepunktet i landet og huser også den eneste store internationale lufthavn.

Auckland er den by i verden, som huser flest polynesiske indbyggere. 17% er polynesere.

Byens handel koncentrerer sig om gaden Queen Street. Auckland er bygget ovenpå adskillige udslukte vulkaner, og det ses tydeligt, når man bevæger sig opad og får en god udsigt over byen. Det siges tillige om byen, at det er det sted i verden, hvor der er flest sejlskibe i forhold til indbyggertallet.

Herover er vi på Mount Eden, som er det højeste naturlige punkt i Auckland. Det er en gammel udslukt vulkan, hvor man til alle sider har en pragtfuld udsigt over byen. Nederst ses det tydeligt, at der i byområdet er mange udslukte vulkaner

Tilbage i byen ses øv.tv. den gamle færgeterminal, som er en af de eneste tilbageværende "oprindelige" bygninger i Auckland. Elllers er byen meget moderne med høje huse i centrum som det ses øv.th. Nætterne i Auckland blev tilbragt på Ramada i Fernell Street.

Efter 2 dage i Auckland lejede vi bil, og kørte ud af byen sydpå. Første stop var Waitomo Caves, hvor vi skulle besøge de berømte huler, som er hjemsted for mange tusinde sankt hans orme (Glow Worms). Vi måtte ikke fotografere i grotterne, som ikke var helt så interessante, som vi havde forventet, men sejlturen, hvor ormene lyste op som en stjernehimmel, var rigtig flot. Billederne nederst er taget på vej hen til grottens indgang. Naturen var som alle steder i New Zealand meget meget smuk,

Marokopa Falls

Da vi havde været i Waitomo Caves kørte vi længere ud af Te Anga Road, og efter et kort besøg i Mangapohue Natural Bridge - en forholdvis kort gåtur igennem flot natur - kom vi frem til stedet, hvor vi skulle vandre igennem en skov til Marakopa Falls, som er et meget imponerende vandfald.

Øv.tv. et billede taget op igennem skovens tag. Øv.th. er vi kommet igennem den fugtige regnskov og frem til Marakopa Falls. Vandet forstøves, når det rammer bunden af vandfaldet. Det var en god beslutning at afse tid til denne tur.

Ned. th. er vi nået frem til dagens motel i den lille by Te Kuiti.

Totara walk

Målet for dagen var at komme frem til det vulkanske område Rotorua, men på vejen - lidt øst for Te Kuiti - ligger Pureora Forest Park - et stort skovområde med mange vandremuligheder.

Turen hertil gik ad ujævne og hullede grusveje. På et tidspunkt var vi i tvivl om, om vi overhovedet kørte i den rigtige retning, men pludselig dukkede en lille hytte og et par skilte op, og vi var fremme.

Vi tog den korte vandretur Totara Walk, hvor man kommer igennem et uberørt skovområde, hvor mange af de oprindelige New Zealandske træarter stadig gror. Bl.a. gror det store træ Totara her, men det er truet i hele landet.

Som så ofte, hvor vi færdedes i New Zealand, var vi ret alene. Ned. et par smukke billeder fra Pureora Forest Park.

Hamurana Springs

Hamurana Spring ligger på nordsiden af søen Rotorua. Byen Rotorua ligger på sydsiden.

Området Hamurana Springs var absolut et besøg værd. Området er vulkansk og der er mange varme kilder. Det bevirker, at vandet her er krystalklart og der vokser mange flotte alger og vandplanter i mange forskellige farver. Tillige er Hamurana Springs hjemsted for en bestand af nogle af klodens største træer - Seqouia Gigantium. Heli står foran et sådant her t.h. Det mest kendste sted for Seqouia er i området omkring Seqouia Nat. Park mellem San Francisco og Los Angeles